Tekstgrootte
Taal en lezen vinden we erg belangrijk, want lezen biedt kansen op succes en plezier, voor nu en later. Alle leerlingen zijn bij ons gratis lid van de bibliotheek. In elke les Nederlands wordt gelezen. Daarnaast is onze slogan: Momentje vrij? Boek erbij! Leerlingen kunnen boeken lenen in onze bibliotheek op school en bij Bibliotheek aan den IJssel in Capelle Centrum. Om het lezen te stimuleren organiseren we leespromoties, schrijversbezoeken en gaan we regelmatig naar Bibliotheek aan den IJssel.
Onderstaande schrijvers zijn bij ons op bezoek geweest:
Leerlingen van het PrO en vmbo met NT2-taalachterstanden, kunnen zich aanmelden voor extra taalondersteuning. De aanmelding loopt via de ondersteuningscoördinator, waarbij de volgende criteria van belang zijn: NT2- taalachterstanden, voldoende motivatie, leerbaarheid en urgentie.
Na een eerste kennismaking volgt een tweede screening. In een periode van acht tot tien weken worden de leerlingen 1 lesuur per week vraaggestuurd-begeleid. Na deze periode kan in overleg met de mentor de extra ondersteuning worden verlengd of afgerond. Hierdoor kunnen ook weer andere leerlingen profiteren van ons Taalcafé.
Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau (Protocol voor Dyslexie Voortgezet Onderwijs). Leerlingen in het Voortgezet Onderwijs met dyslexie, kunnen problemen hebben met:
In de brugklas maken alle leerlingen, in oktober, de CITO VO toets. Mochten de resultaten hiervan aanleiding geven tot verder onderzoek, dan wordt er een taalvaardigheidsonderzoek gedaan. Bij EYE College wordt het taalonderzoek gecoördineerd door een dyslexiecoach. Het taalonderzoek bestaat uit een zinnendictee en een stil leestoets uit het Protocol dyslexie voor het Voortgezet Onderwijs. Als een leerling opvalt bij dit taalvaardigheidsonderzoek, neemt de dyslexiecoach nog enkele aanvullende testen af en bestudeert hij/zij het dossier van de leerling. Zodra de uitslagen van de testen bekend zijn bespreekt de dyslexiecoach dit met de mentor. Mochten de resultaten hiertoe aanleiding geven, krijgen ouders/leerling het advies een onderzoek naar dyslexie te laten verrichten.
Het stellen van de diagnose vraagt om een grote mate van deskundigheid en zorgvuldigheid. Het onderzoek naar dyslexie en het afgeven van een dyslexieverklaring is voorbehouden aan professionals die gekwalificeerd zijn voor het uitvoeren van psychodiagnostisch onderzoek. Een academische graad in de klinische (kinder- en jeugd) psychologie of orthopedagogie is dan ook vereist, alsmede een bekwaamheidsregistratie op het niveau van de BIG- registratie Gezondheidszorg.
Na het vaststellen van de diagnose geeft de professional een zogenaamde dyslexieverklaring af waaraan de leerling bepaalde rechten en faciliteiten kan ontlenen. Zonder een officiële verklaring worden deze faciliteiten niet verleend!
Alle leerlingen die recht hebben op faciliteiten staan vermeld in Magister. In Magister is ook de officiële dyslexieverklaring opgenomen. EYE College kan alleen maar faciliteiten aanbieden die wettelijk zijn vastgelegd. (Voor de meest actuele mededelingen, zie www.examenblad.nl).